Handlekurv

Vi pakker og sender med Bring alle hverdager.

Fast fraktpris 29,-. Fri frakt over 499,-, opptil 1,99 kg. (fra 2 kg. 149,- )

Guargummi: bruk og fordeler

Beregnet lesetid: 6 minutter

Hvis du er ny innen glutenfri matlaging, har du sannsynligvis lagt merke til ingrediensen “guargummi” som flyter rundt i noen av dine fastholdte oppskrifter. Allment tilgjengelig og brukervennlig guargummi er en stift i mange glutenfrie husholdninger. Hvorfor? I de fleste bakte godbiter fungerer gluten som et bindemiddel for å holde alle ingrediensene sammen. Dette betyr at hvis du baker en glutenfri godbit, har du ikke lenger gluten til å binde ingrediensene til hverandre. Guargummi er en naturlig ingrediens som fungerer på samme måte som gluten, for å sikre, emulgere og tykne glutenfrie ingredienser. Hvis du baker glutenfrie varer uten guargummi eller lignende erstatning, vil resultatet sannsynligvis være ganske krummende. Bokstavelig!

Vi har lært at informasjon om guargummi kan være vanskelig å finne. Ofte er det oppført som en ingrediens i en oppskrift uten at oppskriften noen gang forklarer hvorfor den er der. Denne mangelen på informasjon har ført til at mange spørsmål om guargummi har økt i det glutenfrie samfunnet. Spørsmål som: Hva er guargummi? Hva brukes det til? Er det naturlig og trygt å spise? Les videre for å oppdage bruken og fordelene med guargummi. Vi snakker om tingene som gjør guargummi til den perfekte glutenfrie ingrediensen for å hjelpe deg med å lage den deilige godbiten du har ønsket deg.

Hva er guargummi?

Før du fordyper deg i fordelene med guargummi, la oss først diskutere hva det er. Guargummi, også kjent som guaran, kommer fra frøet til det indiske treet. Denne gummien er blir til ved å fjerne skallene fra guarfrøene. Skallene males deretter og sorteres i pulveret kjent som guargummi. Guargummi brukes ofte som tilsetningsstoff i baking, og forbedrer tekstur og holdbarhet på bakevarer. Med åtte ganger tykkelse av maisstivelse er guargummi en viktig del av glutenfri baking.

Når du bruker dette pulveret, er det viktig å huske at lite går en lang vei. Guargummi har ekstremt høye vannabsorberende evner. Dette betyr at den øyeblikkelig kan øke tykkelsen, selv når den tilsettes i kaldt vann. Å tilsette for mye guargummi til en hvilken som helst oppskrift kan imidlertid føre til klumpete, harde bakevarer med mye fiber. Mens fiber er en viktig del av et sunt fordøyelsessystem, kan for mye av det forårsake urolig mage hos følsomme individer.

Hvordan bruke guargummi?

Nå som du forstår hvor guargummi kommer fra, er neste trinn å lære å bruke guargummi. Brukes for å stabilisere og tykne teksturen til forskjellige matvarer, og guargummi kan tilsettes alt fra kokosmelk til brownies.

Guargummi og glutenfri baking går hånd i hånd. Når du bytter til en glutenfri livsstil, er det ofte en av de største utfordringene du vil møte dine favorittbakte godbiter. Fordi gluten spiller en så avgjørende rolle i å skape riktig tekstur i bakevarer, kan det være vanskelig å oppnå følelsen og strukturen til tradisjonelle brød- og dessertoppskrifter uten den. Det er der guargummi kommer inn! Hvis du baker med mel som ikke inneholder gluten, kan du bruke guargummi i oppskriften for å gi litt elastisitet i deigen din. Den typen fleksibilitet som vanligvis produseres av gluten. Guargummi lar deg lage en glutenfri godbit som har samme tekstur som en tradisjonell, og derfor elsker vi den så mye. Oppskriften du velger å lage vil påvirke betydelig hvor mye guargummi som skal brukes. Brødoppskrifter krever vanligvis mer guargummi og kan bruke opptil en teskje av det per hver 2,5 dl. glutenfritt mel.

Tykne sauser

Til å begynne med kan tykkere sauser virke som en enkel oppgave. Tross alt kan mel og stivelse som maisstivelse, pilrot og tapioka brukes i din favoritt suppeoppskrift. Problemet? Alle disse melene og stivelsene har forskjellige kvaliteter, og å vite hvilken som skal brukes kan være utfordrende. I tillegg, hvis du følger et lavkarbokosthold eller keto-diett, kan til og med en spiseskje av disse stivelsene påvirke næringsinnholdet i retten. Guargummi er et glimrende erstatning til tykningsmiddel, og fordi det er smakløst, kan det tilsettes i omtrent hvilken som helst oppskrift. Guargummi har faktisk en betydelig fordel i forhold til andre fortykningsmidler: det påvirkes ikke av varme! Molekylene i stivelse som pilrotpulver og tapiokapulver kan påvirkes drastisk av temperaturen. Når de tilsettes en oppskrift som er for varm eller kald, kan ikke disse fortykningsmidlene gjøre jobben sin. Fordi guargummi ikke trenger varme for å fungere riktig, kan det tilsettes varme og kalde retter, mens du fortsatt opprettholder tykningsegenskapene. Bruk det i oppskrifter som salatdressinger eller smoothie for å perfeksjonere konsistensen.

Hvor mye guargummi skal man bruke?

Nå er det på tide å bruke kunnskapen om guargummi og begynne å lage kokkelere! Som vi nevnte tidligere, er det viktig å huske at litt guargummi går en lang vei. Mens mengdene vil variere avhengig av hvilken oppskrift du bruker, er det viktig å ikke overdrive det når du tilsetter guargummi. Det anbefales at uansett hva du lager, aldri bruk mer enn en spiseskje guargummi i en oppskrift.

Hvis du har bestemt deg for å bruke guargummi i glutenfrie bakevarer, er det her noen få * nyttige deg i gang.

Bruk av guargummi i glutenfrie varer
Cookies: ¼ til ½ ts. per 2,5 dl. mel
Kaker og pannekaker: ¾ ts per 2,5 dl. mel
Muffins og hurtigbakst: 1 ts per 2,5 dl. mel
Brød: 1 ½ til 2 ts per 2,5 dl. mel
Pizzadeig: 1 spiseskje per 2,5 dl. mel
For varm mat (gryteretter, oppvarmet pudding): Bruk 1-3 ts per en liter væske.
For kald mat (salatdressing, iskrem, pudding) Bruk 1-2 ts per liter væske.

Guargummi sammenlignet med Xantangummi

Har du noen gang prøvd bakst som bare brukte xantangummi? Det har vi, og resultatet ble helt annerledes enn for guargummi. Når det gjelder å velge riktig gummi, avhenger det av smakspreferanser. Mens det er kjent at xantangummi produserer en godbit med ekstra fuktighet, vil guargummi sannsynligvis gi bakevarer som tørker ut raskere. Fordi hvert av disse gummiene fungerer på hver sin måte, gir de uunngåelig forskjellige resultater.

En av de viktigste forskjellene mellom xantangummi og guargummi er hvor de kommer fra. Mens guargummi er avledet fra et frø som er hjemmehørende i Asia, produseres xantangummi av en mikroorganisme kalt Xanthomonas Campestris. Sammen med forskjellene i natur har de også flere forskjeller på kjøkkenet. Mens begge kan brukes når du lager glutenfri mat, fungerer guargummi bedre når det tilsettes oppskrifter som smoothies, iskrem og pajfyll. Xanthangummi kan derimot brukes til å produsere deilige bakevarer og gjærbakst.

Klar til å dra til kjøkkenet og begynne å bruke guargummipulver i favorittgodbitene dine? Vi håper det! Mens guargummi gir mange fordeler, kan det være en vanskelig ingrediens å jobbe med. Vi håper denne guiden har gitt deg den kunnskapen du trenger for å føle deg trygg på å bruke guargummipulver

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *